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Pädagoginnen und Pädagogen aus 20 Ländern weiterbilden

14.02.2018
Eveline Steinger und Andrea Müller vom Institut für internationale Zusammenarbeit in Bildungsfragen IZB der Pädagogischen Hochschule Zug leiten in Minsk (Weissrussland) eine Weiterbildung, an der 37 Bildungsfachleute aus 20 Ländern aus Afrika, Asien, Europa, Nord- und Südamerika teilnehmen. Gastgeber sind die Pedagogical State University Belarus und das Belarussische Rote Kreuz. Die beiden Dozentinnen unterrichten innerhalb des MAS in Pedagogical Approaches for Education in Humanitarian Principles and Values.

Project Humanity

Eveline Steinger und Andrea Müller vom Institut für internationale Zusammenarbeit in Bildungsfragen IZB der Pädagogischen Hochschule Zug leiten in Minsk (Weissrussland) eine Weiterbildung, an der 37 Bildungsfachleute aus 20 Ländern aus Afrika, Asien, Europa, Nord- und Südamerika teilnehmen. Gastgeber sind die Pedagogical State University Belarus und das Belarussische Rote Kreuz. Die beiden Dozentinnen unterrichten innerhalb des MAS in Pedagogical Approaches for Education in Humanitarian Principles and Values. Entwickelt wurde der MAS vom IZB, in Zusammenarbeit mit der Rotkreuz- und Rothalbmondgesellschaften (IFRC) und relevanten Bildungspartnern aus dem Ausland. Das IZB hat den MAS im Auftrag des Bereichs «Humanitäre Hilfe» der DEZA konzipiert. Der erste Durchgang des zweijährigen Lehrgangs startete Anfang 2018.
Im Zentrum des Unterrichts der zwei Dozentinnen in Minsk steht das «Project Humanity», das als exemplarisches Beispiel genutzt wird, um Bildungsfachleute sowie humanitäre Akteure in Methoden zu schulen, die es ihnen ermöglichen, mit Jugendlichen und Erwachsenen Lernatmosphären zu schaffen, um sie für humanitäre Fragen zu sensibilisieren, Meinungsbildung zu fördern und sie in ihrer Handlungsfähigkeit zu stärken.
«Project Humanity» ist ein innovatives Schulprojekt zu den Humanitären Prinzipien für die SEK I in Form einer eLearning-Plattform. Verschiedene Schulklassen in der Schweiz haben das Projekt bereits umgesetzt. Des Weiteren konnten mit ausgewählten Nationalgesellschaften der Rotkreuz- und Rothalbmondbewegungen und Save the Children Partner gefunden werden, die das Projekt in unterschiedlichen Bildungsumfeldern im Ausland (u.a. Österreich, Burundi, Ruanda, Sambia, Zimbabwe) begleitet und durchgeführt haben. «Project Humanity» entstand im Auftrag der DEZA, mit Unterstützung der Föderation der Rotkreuz- und Rothalbmondgesellschaften (IFRC) sowie dem IKRK. Ebenfalls beratend stand punktuell die Stiftung éducation21 zur Verfügung.
Mehr Infos: www.project-humanity.info

Minsk TV, Sendung «Vovremja», 14.2.2018

Bericht des Belarussischen Roten Kreuzes

Das Belarussische Rote Kreuz hat über die im Februar 2018 durchgeführte Weiterbildung folgenden Bericht verfasst.

«Project Humanity» claims that «Humanity» can be learned and the Master of Advanced Studies (MAS) Training in «Pedagogical Approaches for Education in Humanitarian Principles and Values» is a joint approach to make this happen among people of all generations. This MAS Training developed in partnership with the Swiss Federation (State), the University of Teacher Education Zug as an academic institution and the Red Cross Red Crescent Movement the Swiss Red Cross, IFRC and ICRC aims to train and enable educational experts from the RCRC Movement, from academic institutions and organisations, from Save the Children and Ana Aqra to foster an education in humanitarian principles and values which contributes to building resilience, social cohesion and peace also in line with the Sustainable development goals.
Red Cross Red Crescent colleagues as well as representatives of various educational institutions will be trained, in methods and pedagogic approaches within the framework of further academic training. This will enable them to create suitable learning environments together with adults and young people and raise awareness about humanitarian questions, help them for their opinions and strengthen their ability to act. By providing such a training, the strategic goal of «achieving a vast outreach and working intensely with the common theme of international humanitarian education» will be ensured.

Aung YE Wint (Daniel), Myanmar RC, Head of ICT Department
«This is a very good training for global wide situation. We can meet each other from the RCRC family to develop our humanitarian principles, values. This is the most interesting workshop I have ever attended. This kind of knowledge, methodology goes deep to the understanding of the principles and values, especially among the students. As for me, I'm a teacher since 2012, so I will learn information, how to approach students. For the curricular, these humanitarian principles and values are the most important issue in the curricular. If we learn a lot from this training, we can give a lot of knowledge to students to handle their life with humanitarian values. It is really fantastic workshops and we will receive really great things after these 7 days. After learning we will receive certificates, diplomas of master level, so we will have a lot of experience in development of humanitarian principles and values. Before this training we had two webinars, so now we can estimate what is the main purpose of the training. All the participants are from all over the world. They don't have same kind of knowledge or experience, they have different ideas, come from different regions, are used to different methodology , so we can share all these things, which is really nice.»

Eveline Steinger, University of Teachter Education Zug, head of international cooperation
«We have been approached by the Swiss Development Cooperation 3 years ago to develop a sensitization tool for school kids aged 14-18 to explain them about the Principles. We developed this tool, which is the «Project Humanity» – it's an open source tool. We were only piloting it in African countries together with IFRC and «Save the children». Outcome of it was that tool is very interesting, but it needs adaptation to the context and it needs well-prepared teachers. Well-prepared means thorough understanding of the pedagogical approach. So the result now is this MAS programme on Pedagogical Approaches for Education in Humanitarian Principles and Values. It's about linking humanitarian principles, which are set, which are clear and have clear wording. At the same time we have personal values. The topic is how to link individual person and their values and let them detect, what are their values, why they have these values and how they relate to the universal humanitarian principles. This is discussion tool and a lot about awareness of your own and or your surroundings. What we do now here in Minsk – this is an experts group and we bring together experts, working with young people in sensitization, from IFRC, from NSs, we have participants from Save the children, from pedagogical universities, expert organizations and NGOs working in the field of education. We come together to expand the knowledge and to build a network together. I think it's quite the first time when universities and RC work together in such a scale. We bring added value to each other – we can join the field experience of RC professionals in very different situations with pedagogical expertise and we can bring the RC experience to the pedagogical systems. The intention is to have a network, to develop humanitarian education, to make the fundament for it, but also to make theory and practice work together. We want to teach trainers and teachers how to do it in the way that it really have effects. We also want to influence educational systems – it's formal, informal and non-formal systems.»
izb.phzg.ch

Elena Petrova, Russian Red Cross, Leader of the youth volunteer movement of the Russian Red Cross, vice-president of Novgorod regional branch of RRC
«Мы обсуждали планы на будущее, и один из моих планов – это внедрение лучших практик гуманитарного обучения в нашем Национальном Обществе, может быть, в нескольких регионах. Мы можем попробовать и потом делиться опытом, потому что тема действительно важная как для НО, так и для развития молодежного движения, и, конечно, для нашей представительности в сфере обучения – это не просто какая-то программа, разработанная НО, но здесь есть академический серьезный подход, это как адвокация нашей деятельности. Сейчас начало семинара, но мы ознакомились с материалами заранее. Очень интересно, рассматриваются только 4 гуманитарных принципа, а не наши 7 основополагающих – это гуманность, беспристрастность ,независимость и нейтральность. Конечно, мне интересно самой глубже понять материал, как научить гуманности. Я проводила схожие занятия по принципу YABC и они очень похожи с Project Humanity – и там, и там есть взаимосвязь между личными ценностями и навыками. Это дополнит уже существующие программы – личное развитие и развитие программ очень сильно переплетены. Я жду от участия очень многого, единственное опасение, что эта деятельность требует много времени. Ну и, конечно, всегда приятно видеть коллеги из других стран – здесь представлено 17 НО. И интересно то, что есть не только КК, но и другие НГО. У меня достаточно высокие ожидания, и мне кажется, что они оправдаются».

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